Fiziksel Aktivite Önerileri

FA_Gorsel

Yetersiz fiziksel aktivite dünya çapında ölümlerin önde gelen 10 risk faktöründen biridir. Yetersiz fiziksel aktivite kardiyovasküler hastalıklar, kanser ve diyabet gibi bulaşıcı olmayan hastalıklar için de önemli bir risk faktörüdür. Ve dünyada adolesan popülasyonun  % 80’i yetersiz fiziksel aktivite düzeyine sahiptir.

Dünya Sağlık Örgütü; dans etmek, yürüyüş yapmak, seyahat etmek, ev işleri yapmak gibi enerji harcamasını gerektiren tüm aktiviteleri fiziksel aktivite olarak tanımlamaktadır. Fiziksel aktivite ve egzersiz birbiri ile karıştırılmamalıdır. Egzersiz; planlanmış, tekrarlayan ve yapılandırılmış bir fiziksel aktivite türüdür. Yürüme, bisiklete binme gibi orta şiddette düzenli fiziksel aktivite sağlık için önemli faydaları vardır. Günlük yaşama basit aktiviteler eklenerek daha aktif ve sağlıklı bir yaşam sürdürülebilir.


Yeterli ve dengeli düzeyde yapılan fiziksel aktivitenin yararları:

Kardiyorespiratuar kapasite ve kas kuvvetini artırır.

Kemik sağlığını olumlu yönde etkiler.

Hipertansiyon, koroner kalp hastalığı, felç, şeker hastalığı, göğüs ve kolon kanseri ve depresyona yakalanma riskini azaltır.

Enerji dengesi ve kilo kontrolünü sağlamaya yardımcı olur.

Önerilen fiziksel aktivite süreleri:

5-17 yaş aralığındaki çocuk ve adolesanlar için:

Her gün 60 dakika orta şiddetliden yüksek şiddetliye giden fiziksel aktivite yapılmalıdır.

Ek olarak haftada en az 3 gün kas ve kemikleri kuvvetlendirecek egzersizler yapılmalıdır.

18-64 yaş aralığındaki yetişkinler için:

Haftada en az 150 dakika orta şiddetli fiziksel aktivite ya da haftada 75 dakika yüksek şiddette fiziksel aktivite yapılmalıdır ya da her ikisinin kombinasyonu olmalıdır. Ek olarak haftada 2 gün veya daha fazla kas kuvvetlendirici egzersizler yapılmalıdır.

65 yaş ve üzeri yetişkinler için:

Haftada 150 dakika fiziksel aktivite yapılmalıdır ve haftada 3 gün veya daha fazla dengeyi geliştiren egzersizler yapılmalıdır. Ek olarak haftada 2 gün veya daha fazla kas kuvvetlendirici egzersizler yapılmalıdır.

KAYNAK:WHO Physical activity Fact sheet N°385 Updated January 2015

Türkiye Fiziksel Aktivite Rehberi, 2014